Prehriatie motora je častým problémom, ktorý môže viesť k drahým opravám. V tomto článku sa dozviete:

Ak sa teplota vody v chladiacom systéme dostane do červeného poľa, je potrebné okamžite správne zareagovať, inak hrozí riziko nenávratného poškodenia motora.
Moderné automobily sú už vybavené sofistikovanými chladiacimi systémami, ktoré za normálnych okolností spoľahlivo udržujú optimálnu prevádzkovú teplotu motora. Napriek tomu aj v prípade moderných automobilov môže dôjsť k prehriatiu. Je dôležité poznamenať, že vysoké vonkajšie teploty samy osebe takmer nikdy nespôsobujú prehriatie moderných automobilov – problém je takmer vždy spôsobený technickou poruchou.
Ak sa ručička teplomera dostane do červeného poľa alebo sa rozsvieti výstražná kontrolka teploty, na správnu reakciu máte len niekoľko okamihov. Nevhodný postup môže viesť k závažnému poškodeniu motora, ako je napríklad:
Náklady na opravu týchto porúch sa pohybujú od stoviek až po tisíce eur. Preto je dôležité poznať správny postup.
Hneď ako zaregistrujete výstražnú kontrolku alebo ručičku teplomera v červenom poli:
1. Znížte zaťaženie motora
2. Aktivujte núdzové chladenie
3. Bezpečne zastavteČo najskôr zastavte na okraji cesty, zapnite výstražné svetlá a oblečte si výstražnú vestu.

Ak sa vám prehreje motor, nebudete mať inú možnosť, ako zastaviť na okraji cesty. Predtým než vystúpite z auta, nezabudnite si obliecť reflexnú vestu.
Nezabudnite: Nevypínajte hneď motor!: Toto je najčastejšia chyba, ktorú vodiči robia. Okamžité vypnutie motora má dva protichodné účinky:
✅ Motor sa prestane ďalej zahrievať.
❌ Prestane fungovať vodná pumpa a celý chladiaci systém.
❌ Motor sa prestane aktívne chladiť a teplota sa môže prudko zvýšiť.
Správny postup
Kedy treba okamžite vypnúť motor?
Výnimka pre turbomotory: V automobiloch s turbodúchadlom je obzvlášť dôležité nechať motor bežať na voľnobeh, aby sa turbodúchadlo mohlo riadne ochladiť. Okamžité vypnutie motora môže skrátiť jeho životnosť.
Scenár A: Teplota začala klesať
Máte šťastie – pravdepodobne išlo len o nárazové prehriatie motora. Počkajte, kým sa teplota ustáli na normálnej hodnote (90–95 °C), skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny (až po vychladnutí motora!) a môžete opatrne pokračovať v jazde. Ak sa problém opakuje, neodkladajte návštevu autoservisu, kde vaše vozidlo dôkladne skontrolujú.
Scenár B: Teplota neklesá alebo naďalej stúpaProblém je vážnejší. Motor vypnite a nechajte ho vychladnúť aspoň 15–20 minút. Až potom môžete bezpečne otvoriť kapotu, inak hrozí riziko popálenia. Potom vizuálne skontrolujte, či nedochádza k úniku kvapaliny (nedotýkajte sa žiadnych súčastí – hrozí nebezpečenstvo vážnych popálenín!) a zavolajte odťahovú službu alebo asistenčnú službu z vášho poistenia.
| Prečítajte si tiež: 4 veci, ktoré musíte urobiť v prípade poruchy alebo defektu na diaľnici >> |
► Nedostatok chladiacej kvapaliny – ak zistíte, že chladiacej kvapaliny nie je dostatok, môžete ju doplniť sami, ale len vtedy, keď je motor vychladnutý. V opačnom prípade hrozí nebezpečenstvo popálenia. Je potrebné zistiť, prečo došlo k jej poklesu.
► Porucha chladiča – silne zanesený chladič má výrazne nižší chladiaci výkon, a preto nie je schopný motor auta dostatočne ochladiť. Problém sa vyskytuje najmä v prípade starších vozidiel, na ktorých sa údržba chladiča dlhodobo zanedbávala.
► Nedostatok oleja – olej v aute neslúži len na mazanie, ale aj na chladenie. Ak nie je dostatok oleja, teplota motora sa môže zvyšovať.
► Porucha chladiaceho systému – zanesené hadice medzi chladičom a motorom zhoršujú prúdenie chladiacej kvapaliny. Prasknutými alebo inak poškodenými hadicami môže potom kvapalina unikať. Častým problémom je aj zavzdušnenie chladiaceho systému, pretože vzduch nevedie teplo tak dobre ako kvapalina.
► Zaseknutý termostat – ak termostat zostane zatvorený, neumožní prúdenie horúcej kvapaliny z motora do chladiča.
► Nefunkčný ventilátor chladenia motora – poruchu ventilátora chladenia spoznáte najmä pri státí v kolónach, keď sa motor nemôže ochladzovať prirodzeným prúdením vzduchu počas jazdy.
Vodičom z Bratislavy a okolia radi pomôžeme priamo v našom autoservise.
Zavolať autoservis v Bratislave
NIE, nikdy nepokračujte v jazde s prehriatym motorom! Aj keď si myslíte, že ste len kúsok od cieľa, pokračovanie v jazde môže spôsobiť nenávratné poškodenie motora. Zadretý motor vás môže ľahko vyjsť aj na 2 500 € (v závislosti od typu vozidla). Okamžite zastavte na bezpečnom mieste.
V kolónach sa motor nemôže chladiť prirodzeným prúdením vzduchu počas jazdy. Chladenie závisí iba od elektrického ventilátora. Ak ventilátor nefunguje alebo má zníženú účinnosť, teplota v kolónach stúpa. Na diaľnici pri vyšších rýchlostiach sa motor neprehrieva, pretože cez chladič prechádza dostatočné množstvo vzduchu.
V naliehavej situácii ÁNO, ale iba dočasne. Obyčajná voda v núdzi motor ochladí, ale neobsahuje antikorózne prísady, môže spôsobiť zanášanie systému (minerály, vodný kameň) a v zime zamrzne. Lepšou voľbou je destilovaná voda.
Sladká vôňa, ktorú si nemožno pomýliť, signalizuje únik chladiacej kvapaliny. Kvapalina obsahuje glycerol (alebo etylénglykol), ktorý má charakteristickú sladkú vôňu.
Áno, mierny úbytok je normálny. Každý chladiaci systém má určitú prirodzenú stratu. 1–3 dl/rok sú akceptovateľné, ak však musíte dolievať častejšie než 2× ročne, zistite príčinu.
ÁNO, ale buďte mimoriadne opatrní. Ideálne je počkať aspoň 15–20 minút. Motor a všetky komponenty sú rozpálené na 100 °C a viac. NIKDY neotvárajte expanznú nádobku, keď je motor horúci – hrozí nebezpečenstvo vážnych popálenín. Kontrolujte len vizuálne, nedotýkajte sa žiadnych hadíc, kovových častí ani nádobky.
Keď auto stojí a motor beží, počúvajte, či zachytíte hučanie z motorového priestoru. Pod predným nárazníkom by ste mali cítiť prúdenie horúceho vzduchu. Ventilátor sa zvyčajne spustí, keď teplota dosiahne 90–95 °C. Vizuálna kontrola: pozrite sa z prednej strany cez mriežku chladiča, či sa lopatky otáčajú.
Áno, odporúčame to najmä v prípade starších vozidiel (8 a viac rokov), pri dlhých cestách (dovolenka, služobné cesty) a v letných mesiacoch.
Hladinu chladiacej kvapaliny odporúčame kontrolovať 1× mesačne spolu s kontrolou oleja, pred každou dlhšou cestou (nad 300 km) a po každom servise (aby ste skontrolovali, či bola správne doplnená).
ÁNO, motor sa môže prehriať aj v zime! Dokonca je to pomerne časté. Príčinou môže byť nefunkčný termostat (zostane zatvorený aj v zime), zanesený chladiaci systém, nefunkčná vodná pumpa alebo chybný chladiaci modul v moderných autách.
Zima nepomáha chladiť motor, ako si niektorí ľudia myslia. Aj v zimných mesiacoch sa motor môže prehriať v dôsledku technických porúch, pretože moderné automobily sú navrhnuté tak, aby rýchlo dosiahli prevádzkovú teplotu.
Zdroj fotografií: Canva Pro